Projektet har til formål at få så mange hovednavne indekseret som muligt, så det vil være muligt at finde dem via søgesiden. Det skal være nemt og hurtigt at indeksere, derfor er åbne felter for indeksering allerede klar idet man åbner det originale opslag, og man er logget ind som medlem.
Der indtastes kun 3 felter: Dato for begivenheden, navnet og evt. alder. For alder kan man istedet skrive fødselsdatoen som 8 cifre som ddmmåååå, og systemet vil dermed udregne alderen automatisk.
Følgende få regler er der for indeksering:
- Indtast kun hovednavnene for begivenheden. Hvis man ønsker at indtaste alle navnene (forældre, faddere, forlovere), så benyt istedet en fuld indtastning af begivenheden. Indeksering er ikke om at være 100% korrekt eller kildetro. Det drejer sig om at det skal være nemmere at søge navnet op. Først når der foretages en fuld indtastning af navnet, skal man være kildetro.
- Indtast også dødfødte, og angiv faderens efternavn. Er der ingen fader, så angiv moderens efternavn.
- Indtast navneændringer med både det gamle navn og det nye navn, da det vil være lettere at søge på.
- Indtast kun navnet, udelad erhverv og stand eller titel.
- Begivenhedsdatoen skal altid indtastes, men er der ingen dato og måned angivet, indtastes kun årstal. Hvis man ikke kan se årstallet på det originale dokument, så indtast det år som forekommer naturligt til posten, eller måske årstal fra forrige eller næste opslag.